Δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα Today Press
του Δημήτρη Θεοφάνους
Managing Director | eTURN | eTransformation Consulting
Το 2026 διαγράφεται ως μια χρονιά σταυροδρόμι για το ελληνικό επιχειρείν. Ύστερα από μια δεκαετία γεμάτη κρίσεις, ανατροπές, τεχνολογικές εκρήξεις και απρόβλεπτες αλλαγές στην κοινωνική και οικονομική πραγματικότητα, η Ελλάδα βρίσκεται μπροστά σε μια περίοδο όπου μπορεί να δημιουργήσει μια νέα αναπτυξιακή ταυτότητα. Το ερώτημα είναι αν η χώρα και οι επιχειρήσεις της θα αξιοποιήσουν αυτή τη δυναμική ή αν θα χαθεί ακόμη μία μεγάλη ευκαιρία, όπως έχει συμβεί στο παρελθόν.

Οι δείκτες δείχνουν μια αγορά πιο ώριμη, πιο επιλεκτική και πιο τολμηρή από ό,τι πριν λίγα χρόνια. Οι ελληνικές επιχειρήσεις, μικρές και μεγάλες, έχουν πλέον συνειδητοποιήσει ότι δεν υπάρχει επιστροφή στο παλιό μοντέλο λειτουργίας. Η τεχνολογία δεν είναι πλέον επιλογή, αλλά ο βασικός πυλώνας που καθορίζει την ανταγωνιστικότητα. Από την αυτοματοποίηση μέχρι τη χρήση δεδομένων, και από τα νέα συστήματα logistics μέχρι την είσοδο της τεχνητής νοημοσύνης σε κάθε διαδικασία, η ελληνική επιχειρηματικότητα οφείλει να λειτουργεί με ταχύτητα και ακρίβεια που δεν είχαν απαιτηθεί ποτέ στο παρελθόν. Το 2026 θα αναδείξει ξεκάθαρα ποιοι επιχειρηματίες προσαρμόστηκαν πραγματικά και ποιοι έμειναν στάσιμοι.
Την ίδια ώρα, η είσοδος νέων παικτών και επενδύσεων δημιουργεί πιο ανταγωνιστικές συνθήκες. Η αύξηση των ξένων funds, οι επενδύσεις σε real estate, τα τεχνολογικά κέντρα που αναπτύσσονται σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και οι νεοφυείς επιχειρήσεις που ωριμάζουν προσφέρουν μια εικόνα αισιοδοξίας. Παρ’ όλα αυτά, η ελληνική αγορά έχει αποδείξει ότι κάθε περίοδος αισιοδοξίας συνοδεύεται και από παγίδες: γραφειοκρατία, αργές μεταρρυθμίσεις, υψηλή φορολογία και περιορισμένη πρόσβαση σε χρηματοδότηση μπορούν εύκολα να ανακόψουν την πορεία. Το 2026 θα κριθεί από το αν οι θεσμοί και η πολιτεία κινηθούν με την ταχύτητα που απαιτεί η εποχή.
Μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις της νέας χρονιάς θα είναι η προσαρμογή των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας, αλλά ταυτόχρονα είναι και ο πιο ευάλωτος κρίκος. Όσες επενδύσουν σε ψηφιακό μετασχηματισμό, επαγγελματισμό και νέες υπηρεσίες θα μπορέσουν να διεκδικήσουν καθαρά μερίδια αγοράς. Όσες όμως συνεχίσουν να λειτουργούν με όρους προηγούμενων δεκαετιών κινδυνεύουν να μείνουν πίσω σε μια εποχή όπου η τεχνολογία και η ταχύτητα καθορίζουν τον ρυθμό.
Παράλληλα, η νοοτροπία του Έλληνα καταναλωτή αλλάζει. Η ακρίβεια, η αβεβαιότητα και η έκρηξη των διεθνών πλατφορμών, όπως η Temu και η Shein, έχουν δημιουργήσει ένα περιβάλλον όπου η τιμή παίζει καθοριστικό ρόλο. Αυτό σημαίνει ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις δεν μπορούν να βασίζονται μόνο στην τοπικότητα ή στη σχέση με τον πελάτη, χρειάζεται να επενδύσουν συστηματικά σε ποιότητα, διαφάνεια και αξιοπιστία. Το 2026 θα είναι η χρονιά όπου η εμπιστοσύνη θα γίνει το πολυτιμότερο νόμισμα στην αγορά.
Τα επόμενα χρόνια θα δείξουν αν η Ελλάδα μπορεί να αξιοποιήσει το momentum που δημιουργεί η τεχνολογία και η ευρωπαϊκή σταθερότητα ή αν θα χαθεί σε καθυστερήσεις και εσωτερικές αντιφάσεις. Υπάρχει χώρος για ανάπτυξη, για διεθνή επέκταση, για βελτίωση της παραγωγικότητας και για δημιουργία νέων επιχειρηματικών μοντέλων. Η ελληνική οικονομία έχει μπροστά της μια ευκαιρία που δεν εμφανίζεται συχνά: να χτίσει ένα βιώσιμο, σύγχρονο και εξωστρεφές επιχειρηματικό οικοσύστημα.
Το 2026 θα είναι, τελικά, μια χρονιά επιλογών. Επιλογών για τις επιχειρήσεις, για το κράτος και για την κοινωνία. Μια χρονιά που μπορεί να αποδειχθεί σημείο εκκίνησης ή χαμένη ευκαιρία. Το αποτέλεσμα θα εξαρτηθεί από το αν θα επιλέξουμε να κινηθούμε με τόλμη, συνέπεια και πραγματική στρατηγική.











