Ξεκίνησε και επίσημα το μεγαλύτερο εκπτωτικό γεγονός της χρονιάς. Από τη χθεσινή Black Friday (28 Νοεμβρίου) μέχρι και την Cyber Monday (1 Δεκεμβρίου), η αγορά μπαίνει σε «μαύρο» φουλ ρυθμό, με προσφορές έως και -70%, ανοιχτά καταστήματα την Κυριακή 30 Νοεμβρίου και το ενδιαφέρον να μεταφέρεται σταδιακά από τους δρόμους… στις οθόνες.
Οι καταναλωτές αναζητούν φθηνές, έξυπνες και ασφαλείς αγορές, κυρίως για χριστουγεννιάτικα δώρα, την ώρα που το υπουργείο Ανάπτυξης εντείνει τους ελέγχους για να μπλοκάρει τις «μαϊμού» εκπτώσεις και να επιβάλει πρόστιμα όπου χρειαστεί.
Τι τζίρο φέρνουν Black Friday & Cyber Monday
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΕΒΕΠ, Βασίλη Κορκίδη:
-
Η φετινή αγοραστική κίνηση αναμένεται στα περσινά επίπεδα
-
Περίπου 3 εκατ. πωλήσεις
-
Μέση απόδειξη γύρω στα 100 ευρώ
-
Συνολικός τζίρος περίπου 300 εκατ. ευρώ στην Ελλάδα
Παγκοσμίως:
-
Ο τζίρος της Black Friday υπολογίζεται στα 74 δισ. δολάρια,
-
Στις ΗΠΑ μόνο, στα 11 δισ. δολάρια.
Στην Ελλάδα, μέσα σε τρία χρόνια, ο τζίρος της Black Friday τριπλασιάστηκε – από περίπου 100 εκατ. ευρώ έχει φτάσει στα 300 εκατ., με διπλασιασμό των online αγορών σε σχέση με την κίνηση στα φυσικά καταστήματα.
Πώς ψωνίζουν οι Έλληνες – Τι τους τραβά στις προσφορές
Η Black Friday και η Cyber Monday έχουν μετατραπεί σε θεσμό. Πάνω από 8 στους 10 Έλληνες θεωρούν ότι είναι ευκαιρία για «έξυπνες» αγορές.
Σύμφωνα με τα στοιχεία:
-
4 στους 10 ψάχνουν να αγοράσουν είδη που έτσι κι αλλιώς χρειάζονται για το σπίτι και την οικογένεια, απλώς σε χαμηλότερη τιμή.
-
3 στους 10 στοχεύουν σε επώνυμα προϊόντα που συνήθως δεν αντέχουν οικονομικά.
-
2 στους 10 εκμεταλλεύονται την περίοδο για χριστουγεννιάτικα δώρα.
-
1 στους 10 κάνει δώρο… στον εαυτό του.
Σύμφωνα με έρευνα της Klarna (Νοέμβριος 2025):
-
87,9% δηλώνουν ότι θα ψωνίσουν στην περίοδο της Black Friday.
-
37,7% θα αγοράσει ρούχα & μόδα.
-
35,3% στοχεύει σε τεχνολογία & ηλεκτρονικές συσκευές.
-
22,7% θα πάρει χριστουγεννιάτικα δώρα.
-
20,3% θα αγοράσει είδη σπιτιού.
-
25,5% δεν έχει αποφασίσει ακόμα τι θα αγοράσει, αλλά ξέρει ότι… θα αγοράσει.
Στο πώς θα πληρώσουν:
-
54,9% με χρεωστική κάρτα,
-
19,9% με πιστωτική,
-
18,9% με μετρητά,
-
δυναμική άνοδο έχουν οι ευέλικτες, άτοκες πληρωμές / Buy Now – Pay Later, με αύξηση σχεδόν +29% σε σχέση με πέρυσι.
Ως προς το ποσό:
-
31,1% θα ξοδέψει 101–250 €
-
26,3% θα δώσει 51–100 €
-
19% σκοπεύει να ξοδέψει 251–500 €
Πιο «ζεστοί» φέτος οι καταναλωτές – αλλά και πιο καχύποπτοι
Ο Θάνος Μαύρος (EY Ελλάδος) εξηγεί πως φέτος:
-
Το ποσοστό όσων σκοπεύουν να ψωνίσουν σε Black Friday/Cyber Monday ανέβηκε στο 63% (από ~50% πέρυσι).
-
8 στους 10 δηλώνουν ότι αναβάλλουν αγορές περιμένοντας τις μεγάλες εκπτώσεις.
Η αυξημένη διάθεση για αγορές όμως δεν σημαίνει και «τυφλή εμπιστοσύνη».
-
Το 45% αμφιβάλλει αν οι προσφορές είναι πραγματικές εκπτώσεις.
-
Το 30% θεωρεί ότι τα προϊόντα που τους ενδιαφέρουν σπάνια μπαίνουν σε σοβαρή έκπτωση.
-
Το 25,3% εξακολουθεί να μην εμπιστεύεται πλήρως τις εκπτώσεις της Black Friday (αν και αυτό το ποσοστό πέφτει από 32% πέρσι).
Η εικόνα είναι διπλή:
-
Από τη μία, έντονη ανάγκη για φθηνές αγορές μέσα σε περιβάλλον ακρίβειας.
-
Από την άλλη, μια πρώτη «αποσυμπίεση» μετά από χρόνια περιορισμένης κατανάλωσης – ο κόσμος θέλει λίγο να ξοδέψει για κάτι πέρα από τα απολύτως απαραίτητα.
Ποιοι κερδίζουν; Οι αλυσίδες, το online – και οι λίγοι καλά προετοιμασμένοι
Ο αντιπρόεδρος του ΕΕΑ και του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, Νίκος Κογιουμτσής, σημειώνει:
-
Η Black Friday έχει εξελιχθεί από μια μέρα σε μια εβδομάδα και πλέον σε έναν ολόκληρο «Black Month».
-
Οι μεγάλοι κερδισμένοι είναι κυρίως οι μεγάλες αλυσίδες & πολυκαταστήματα.
-
Οι μικρές επιχειρήσεις προσπαθούν να σταθούν απέναντι σε αυτόν τον ανταγωνισμό, με καλύτερη σχέση ποιότητας–τιμής και πιο ανθρώπινη εξυπηρέτηση.
Την ίδια στιγμή:
-
Το κόστος λειτουργίας για τα μαγαζιά έχει αυξηθεί έως 40%,
-
Η αγοραστική δύναμη παραμένει πιεσμένη,
-
Πολλοί έμποροι διαπιστώνουν ότι το «Black Month» δεν αυξάνει τον συνολικό τζίρο, απλώς τον μεταφέρει χρονικά, «παγώνοντας» την αγορά πριν και αδυνατίζοντας την κλασική χριστουγεννιάτικη περίοδο.
Όπως λέει και ο πρόεδρος του ΕΣΠ, Θοδωρής Καπράλος:
«Το τέταρτο τρίμηνο των τελευταίων ετών έχει πτωτική πορεία. Το Black Month δεν φέρνει νέο χρήμα, απλώς μετακινεί τις πωλήσεις».
Η άλλη όψη: ψεύτικες εκπτώσεις, απάτες και παγίδες online
Καθώς η κίνηση «φουσκώνει», φουσκώνουν και οι κίνδυνοι:
Τι πρέπει να προσέξει ο καταναλωτής
(σύμφωνα με Visa, Εθνική Αρχή Κυβερνοασφάλειας & Συνήγορο του Καταναλωτή)
-
Ψεύτικες εκπτώσεις
Τεχνητά φουσκωμένες «προ της έκπτωσης» τιμές, ώστε το -60% να είναι… -10% στην πραγματικότητα.
➜ Έλεγξε τις τιμές τις προηγούμενες 30 ημέρες – υπάρχουν εργαλεία σύγκρισης & ιστορικά τιμών. -
Ασαφή χαρακτηριστικά προϊόντος
Ιδιαίτερα online, φτωχές περιγραφές και… ωραίες φωτογραφίες.
➜ Διάβασε αναλυτικά χαρακτηριστικά, ρώτα, δες reviews. -
Κρυφές χρεώσεις & έξοδα αποστολής
Το «49,90» γίνεται 59,90 με μεταφορικά, αντικαταβολή κ.λπ.
➜ Δες την τελική τιμή πριν πατήσεις «πληρωμή». -
Καθυστερήσεις & μη παράδοση
Μεγάλος όγκος παραγγελιών = κίνδυνος καθυστέρησης χωρίς ενημέρωση.
➜ Προτίμησε σοβαρά καταστήματα με ξεκάθαρη πολιτική επιστροφών. -
Ανασφαλείς ιστοσελίδες
Χωρίς https, χωρίς στοιχεία εταιρείας, χωρίς τηλέφωνο.
➜ Απόφυγέ τες. Αν κάτι πάει στραβά, συνήθως δεν βρίσκεις κανέναν.
Μίνι οδηγός «επιβίωσης» για Black Friday & Cyber Monday
-
Κάνε λίστα – όχι βόλτα «στα τυφλά»
Πάρε μόνο όσα πραγματικά χρειάζεσαι. Όχι επειδή απλά είναι «-70%». -
Σύγκρινε τιμές – και πριν και κατά τη διάρκεια
Μπες σε 2–3 γνωστές πλατφόρμες, δες ιστορικό τιμών, μην εμπιστεύεσαι μόνο τη μεγάλη ταμπέλα. -
Προτίμησε e-shops με φυσικό κατάστημα πίσω τους
Αν κάτι πάει στραβά, ξέρεις πού θα απευθυνθείς. -
Πλήρωνε με ασφαλείς τρόπους
Χρεωστική/πιστωτική, όχι τραπεζικές μεταφορές σε άγνωστους και ποτέ στοιχεία κάρτας μέσω social. -
Μη σε παρασύρουν τα “FLASH DEALS – ΛΗΓΕΙ ΣΕ 5’”
Αν ένα deal είναι πραγματικά καλό, θα αντέξει και αφού το σκεφτείς 5 λεπτά. -
Διάβασε όρους επιστροφής & δικαιώματα
Στις online αγορές έχεις 14 ημέρες υπαναχώρηση στην ΕΕ – αλλά διάβασε προσεκτικά εξαιρέσεις. -
Σε αμφισβητήσεις, απευθύνσου στον Συνήγορο του Καταναλωτή
Μπορείς να κάνεις αναφορά ηλεκτρονικά, χωρίς κόστος.










